تبلیغات
رضوانی - اتوبوس های خسته
رضوانی
می نگارم به امید بهشتی بودن
سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 :: نویسنده : امیر علی اکبر بیک
به نام خدا

چند وقتی است که مشتری ثابت اتوبوس های درون شهری شده ام، نه به این خاطر که خیلی با فرهنگم و از حمل و نقل عمومی استفاده می کنم بلکه به خاطر اینکه خودروی شخصی ام را فروخته ام و مسیر منزل تا محل کارم تاکسی خور نیست و البته صرفه اقتصادی استفاده از اتوبوس هم خیلی بیشتر است.


در این مدت چند نکته توجه مرا به خود جلب کرد:

1 - مسیر های مختلف و متنوع اتوبوس ها با تعداد بالا و فاصله زمانی مناسب رسیدن اتوبوس به ایستگاه

2 - کد گذاری اتوبوس ها (که البته دقیقا نمی دانم چه سودی دارد ولی دست کم می دانم که بی دلیل این اتفاق نیفتاده است)

3 - کولردار بودن خودرو ها و مهم تر از آن روشن کردن کولر در روزهای گرم

4 - آراستگی ظاهری بیرون و داخل ماشین

5 - سرعت مناسب حرکت اتوبوس ها

6 - برخورد مؤدبانه و صمیمانه رانندگان

7 - اطلاع رسانی برنامه ها و مراسم عمومی در داخل اتوبوس از سوی روابط عمومی سازمان

8 - ایجاد ایستگاه های سرپوشیده و مجهز

9 - و از همه مهم تر و قابل توجه تر تجهیز اتوبوس ها به دستگاه کارت خوان الکترونیکی که دلیل اصلی پرداختن نگارنده به این موضوع است.

همیشه پرداخت مبلغ کرایه چه برای تاکسی و یا اتوبوس ها به دلیل کمبود دائمی پول خرد و یا همراه نداشتن آن چه از سوی رانندگان و چه از سوی مسافران مشکلی بزرگ برای حمل و نقل درون شهری بوده است.

اطلاعیه های دست نویس جالبی که در برخی تاکسی ها یا اتوبوس ها مشاهده می شود و یا شرط کردن راننده مبنی بر پول خرد داشتن هنگام سوار شدن دلیلی بر این مدعاست.

امروز تکنولوژی به کمک مردم آماده تا این مسئله را حل کند:







کارت الکترونیکی که علاوه بر حل کردن مشکل پرداخت کرایه، از انتقال آلودگی های خطرناک از طریق اسکناس و مسکوک پیشگیری کرده و به شدت به صرفه جویی وقت کمک می کند.

روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی قزوین تبلیغات گسترده ای را برای ترغیب مردم به استفاده از این کارت ها انجام داده است و سپس پا را فراتر نهاده و به تشویق از طریق قرعه کشی و اهدای جایزه به کسانی که بیشترین استفاده را از کارت الکترونیکی داشته باشند پرداخته است و اخیرا هم به اطلاع شهروندان رسانده است که در آینده نزدیک مبلغ کرایه نقدی صد تومان از کرایه الکترونیکی بیشتر خواهد بود که همه این اقدامات قابل تقدیر است.

اما آنچه مشاهده می شود بی توجهی عده زیادی از مسافران به این اقدام ارزشمند است.

هنوز وقتی اتوبوس در ایستگاه متوقف می شود باید آنقدر منتظر بمانیم تا تعدادی از آقایان و سخت تر و زمان برتر؛ تعدادی از خانم های محترم از بیرن اتوبوس مبلغ کرایه خود را پرداخت کنند و راننده محترم از پشت فرمان یا به سمت در ورودی به سختی خم شود یا برخیزد و کرایه را بگیرد و مابقی پول را پرداخت کند و ...

از این اقدام نه تنها رانندگان عزیز و شهروندان ارجمند بلکه انگار خود اتوبوس ها هم خسته شده اند.

اگر تعداد نفراتی که هنوز به این شکل قدیمی و زمان بر کرایه خود را پرداخت می کنند و زمان متوسطی که از مسافران دیگر تلف می نمایند حساب کنیم و در تعداد همه اتوبوس های شهر قزوین ضرب نماییم چند ساعت خواهد شد؟ و چقدر هزینه بر این ناوگان و البته همه شهروندان شهر قزوین تحمیل می کند؟ که به راحتی می تواند کاهش یابد.

در سال اقتصاد و فرهنگ ارتقاء فرهنگ پرداخت الکترونیکی کرایه نیاز به عزم همگانی دارد و تهیه یک شهروند کارت از یکی از مراکز متعدد فروش مجاز و شارژ کردن هر از چند گاه آن یک انتظار جدی و سهل الوصول از همه شهروندان عزیزی است که از اتوبوس های درون شهری برای حمل و نقل استفاده می نمایند.

و این اتفاق می تواند در آینده نزدیک بر اقبال مردم به استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی بیانجامد که علاوه بر صرفه جویی اقتصادی خانوارها، مصرف سوخت را کاهش داده و ضمن بهتر شدن وضعیت ترافیکی خیابان های کم عرض شهر قزوین که از تراکم خودرو ها در حال انفجار هستند به بهبود شرایط آلودگی هوای این شهر دوست داشتنی می انجامد.

در پایان جا دارد از مجموعه شهرداری قزوین و به ویژه سازمان اتوبوسرانی به خاطر فراهم کردن چنین امکانی تقدیر نمود و دست مریزاد گفت به مدیر جهادی و انقلابی این سازمان برادر ایثارگر جناب آقای محمد حسن ایرانخواه.
و البته امیدوارم زمانی که خودروی شخصی خریدم حتما همچنان از حمل و نقل عمومی برای تردد استفاده نمایم و به امید روزی که هیچ کس کرایه نقدی پرداخت نکند.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 11:26 بعد از ظهر
سلام..ضمن عرض تبریک ورود به آغوش ملت:D:d اتفاقا این متن که به زیبایی نگارش شده حرف دل ودغدغه همه شهروندانی ست که سابقه کم وبیش استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی دارند (بلانسبت مسئولین!!)
مدتی ست ایده ای در ذهن حقیر بود که نه فرصت پیگیریش رو داشتم نه کانال ارتباطی مربوطه!! حالابه نظرم بهونه خوبی پیش اومد عرض کنم
مبنی بر اینکه : چه خوب بود سازمان تاکسیرانی هم تمهیداتی بیندیشند وبستر سازی پرداخت الکترونیک در ناوگان تاکسیرانی رو مهیا بکنند.(باتوجه به مشکلات عدیده و جانفرسا!!ی کمپود پول خورد در تبادلات مسافران وایضا تاکسیران ها) اگر به ملاحظه مسئولین مربوطه رسید وپیگیری شد فبها اگر نه امکان پیگیری بود شخص حضرتعالی در صورت امکان به پیگیری این موضوع مهم جامعه هم بپردازید.!!!.. و من الله توفیق...یاعلی
امیر علی اکبر بیک:
به نام خدا
سلام علیکم
ابراز لطف حضرتعالی موجب دلگرمی این حقیر است.
کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

دنیاى سرشار از عدالت، پاكى، راستى، معرفت و محبّت؛ دنیاى دوران امام زمان است كه زندگى بشر هم از آن‌جا به بعد است.
امام خامنه ای(حفظه الله)

مدیر وبلاگ : امیر علی اکبر بیک
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :